Docentencursus / deskundigheisbevordering

Docenten begeleiden binnen het kunstvakonderwijs de meest uiteenlopende vormen van onderzoek: essays, scripties, vooronderzoek, lecture-performances, afstudeeronderzoeken, documentatie processen, onderzoeksstages en combinaties van deze dingen. Dat doen ze op veel manieren en vanuit verschillende overwegingen. Maar wat is er nu eigenlijk specifiek aan dit onderzoek? En hoe doen we dat op een manier die past bij de eigen aard van de kunsten? Kunnen we een nieuwe standaard ontwikkelen voor artistiek onderzoek binnen de bachelors (en masters) van de Kunsten?

De lectoraten AOK en TDA bieden samen een cursus begeleiding onderzoek voor docenten aan. De  cursus gaat in op praktische vragen, en richt zich op het ontwikkelen voor een voor de kunsten relevant kader. Zo willen we samen met docenten nadenken over wat onderzoek in de omgeving van het kunstvakonderwijs inhoudt, hoe het kan bijdragen tot de artistieke loopbaan van de student en hoe dat relevant vorm gegeven kan worden.

De cursus richt zich op het verrijken en vernieuwen van door studenten gehanteerde documentatiepraktijken. De cursus wil docenten ondersteunen in hun begeleiding van studenten die een onderzoeksproject uitvoeren, hun werkprocessen documenteren, of een essay of scriptie schrijven. De opdrachten combineren praktisch werk en theoretische reflectie. Ze nodigen docenten van alle verschillende opleidingen binnen de Maastricht Institute of Arts, de Toneelacademie en het Conservatorium uit om hun eigen artistieke onderzoeksvaardigheden te exploreren en verrijken als bron voor hun begeleiding van studenten. We vertrekken daarbij vanuit een nieuwe publicatie van Anna Harris ‘Observing and documenting’, geschreven voor deze lessenreeks.

De docentencursus wordt in het collegejaar 2020-2021 aangeboden door het lectoraat TDA.